کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

کمیته ثبت پرندگان ایران Iran Bird Records Committee

گردآوری، ساماندهی و انتشار ثبت گونه های جدید و پرندگان کمیاب ایران To collate, ratify and publish bird records on Iranian rarities

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

افزودن نام دوم "دشتی" برای عقاب صحرایی

چهارشنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰۲:۴۵ ب.ظ

افزودن نام دوم "دشتی" برای عقاب صحرایی

Persian name of Steppe Eagle

 

یکی از گونه‌های پرندگان ایران، "عقاب صحرایی" است.

نگاهی به پیشینۀ رده‌بندی این گونه نشان می‌دهد که در گذشته دورتر، این گونه همراه با "عقاب خاکی" با هم در یک گونه ادغام شده بودند. نام فارسی گونه ادغام‌شده پیشین "عقاب دشتی" با نام انگلیسی Tawny Eagle و با نام علمی Aquila rapax بود.

 

آنچه که مشخص است، نام "عقاب دشتی"، نوع زیستگاه مورد پسند آن گونه ادغام‌شده، از معیارهای مهم انتخاب این واژه بوده بود.

 

نگاهی به تصویر نشان‌داده‌شده در کتاب پرندگان ایران (اسکات و همکاران، 1354- ص 86) نیز بیانگر این است که نام پیشین "عقاب دشتی" بیشتر برای ریخت "عقاب صحرایی" کنونی کاربرد داشته است.

 

همچنین، نگاهی به تعداد و مقایسه رکوردهای ثبت‌شده در ایران در دهه 1970 میلادی نشان می‌دهد که برای گونه "عقاب صحرایی" کنونی 77 رکورد و برای گونه "عقاب خاکی" کنونی تنها 6 رکورد وجود داشت.

 

به علاوه، در کتاب پرندگان دیرین‌شمالگان- جلد دوم: ناگنجشک‌سان (واروی، 1965- ص 185)، گونه Aquila rapax دارای یک گروه زیرگونه‌ای به نام nipalensis (دربردارندۀ دو زیرگونۀ A. r. orientalis و A. r. nipalensis) بود که نام انگلیسی Steppe Eagle برای این گروه زیرگونه‌ای به کار رفته بود.

 

افزودن بر این، از چند دهۀ گذشته، واژۀ "دشتی" معادل Steppe به کار می‌رفت که در نام گونه‌های زیر دیده می‌شود.

"سنگ‌چشم خاکستری دشتی" Steppe Grey Shrike

"گربۀ دشتی" Steppe Cat

 

 

بر اساس توضیح‌های بالا و برای پیوند بهتر میان نام‌های جدید و پیشین و نیز بر اساس رواج نام‌ها، نام پیشین "دشتی" به عنوان نام دوم "عقاب صحرایی" در نظر گرفته شد و در فهرست‌های پرندگان ایران، به شکل زیر افزوده می‌شود:

 

"عقاب صحرایی (دشتی)"

Steppe Eagle

Aquila nipalensis

 

*****

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۵/۰۵
ابوالقاسم خالقی زاده رستمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی